Cerceteaza tu insuti

…sau „Iepurasul ce fricos”,  cum am denumit noi povestea pe care am interpretat-o la atelierul de lectura de vineri. La recomandarea Cocai am cumparat cartea 101 povesti vindecatoare pentru copii si adolescenti” de George W. Burns si am descoperit acolo o multime de povesti cu morala, prin intermediul carora copiilor li se prezinta tot felul de situatii asemanatoare celor din viata reala si ii indeamna sa gaseasca ei insisi solutii. Sunt povesti care ar merita sa-si gaseasca ilustratori iscusiti si ar deveni si mai apreciate de catre copii. Nu sunt psiholog, insa cred cu adevarat ca un copill isi poate corija unele comportamente mult mai usor spunandu-i astfel de povesti decat insistand si cicalindu-l. Uneori nu ne dam seama sau nu ni se pare asa de grav un comportament gresit pe care-l avem decat atunci cand vedem pe altii purtandu-se exact la fel. Nu e vorba aici doar de probleme de comportament, ci si de tot felul de frici, de lipsa stimei de sine, o multitudine de situatii pe care cu ajutorul povestilor reusim sa le intelegem si sa le depasim. 

Cum va spuneam, povestea nu are poze asa ca a trebuit sa apelez la un teatru cu marionete pentru ca mesajul sa fie inteles pe deplin de catre copii. Mai intai am interpretat eu povestea, apoi copiii au fost actori.

A fost odata un iepure alb, pufos si timid care locuia pe malul unui lac albastru si stralucitor. Daca auzea un zgomot puternic si neasteptat, se speria, aerga tare si se ascundea in vizuina sa cea sigura. Intr-o zi, cand bea linistit apa din lac, a auzit un zgomot puternic, ceva de genul Pleosc! Iepurasul s-a speriat asa de tare incat a uitat de vizuina si a continuat sa alerge si sa strige : Ajutor! Am auzit un Pleosc fioros! Vine dupa noi! 

O maimuta l-a vazut pe iepuras alergand si l-a auzit tipand de frica si temandu-se ca urma sa se intample ceva ingrozitor, a sarit din copac si l-a urmat pe micul iepure strigand: Ajutor, ajutor! Fiorosul Pleosc! Vine dupa noi!

Un cerb s-a oprit din pascut cand au trecut cei doi speriosi. Sii cerbul a luat-o la goana, strigand: Fugiti, fugiti sa va salvati! Pleosc vine dupa noi! 

Au mai trecut pe langa un hipopotam, pe langa o girafa, pe langa un rinocer si pe langa un elefant si cu totii s-au alaturat multimii speriate.

Strigatele lor l-au trezit pe un leu care a urlat la ei sperand sa readuca pacea si ordinea in jungla sa: Ce e cu galagia asta?

Animalele nu stiau prea bine de ce alergau, toti pasau responsabilitatea celor de la care au auzit zvonul:

-Ne vaneaza un pleosc rau si oribil, a spus elefantul, mi-a spus rinocerul cand toti fugeau pe langa mine. 

Da, a confirmat rinocerul, girafa mi-a spus in timp ce alerga cu celelalte animale.

Am auzit de la hipopotam, a spus girafa. Trebuie ca e ceva serios daca un hipopotam isi paraseste baia de noroi si o ia la sanatoasa.

Cand l-am vazut pe cerb alergand , a spus hipopotamul, am stiut ca ceva trebuie sa fie in neregula. Cerbul fuge numai cand are necazuri serioase, asa ca am fugit dupa el.

Maimuta mi-a spus, a zis cerbul, privind-o pe maimuta peste umar. Ea a strigat ca ne urmareste un Pleosc si ca trebuie sa figum, in graba.

Da, a zis maimuta. Eu doar l-am urmat pe iepurasul alb si pufos. El m-a avertizat. Alerga si tipa speriat de moarte.

Ei bine? a intrebat ganditor leul, privindu-l direct pe iepuras, unde e? Unde e acest Pleosc? Nu vad nimic. Pe niciunul nu pare sa va vaneze nimeni.

E acolo, a spus micul iepure aratand in spate si intorcandu-se, dar nevazand nimic decat o carare pustie.

Leul a propus sa mearga toti inapoi pe cararea pe care venisera, au cautat peste tot dar nu au gasit nimic neobisnuit. Cand au ajuns la lac totul era linistit si tacut. Apoi, cand se pregateau sa plece, o stanca s-a rostogolit de pe costisa de partea cealalta a lacului. S-a rostogolit cazand in lac cu un puternic „pleosc„.

Iepurele s-a simtit rusinat cand a aflat ce cauzase acel „pleosc”. Celorlalet animale le era rusine, deoarece crezusera ceea ce li se spusese si nu verificasera ele insele despre ce este vorba. Leul le-a explicat ca nu are de ce sa le fie rusine, le-a spus ca frica este un sentiment pe care-l traiesc toate animalele si toti oamenii. A spus ca iepurasul a fost indreptatit sa fie speriat fiindca el este un animal mic, nu are multe metode de aparare in fata altor animale mari si periculoase care ar vrea sa-i faca rau. Iar daca acel Pleosc ar fi existat. ar fi putut fi periculos si a fost intelept din parte micului iepure sa alerge si sa-i avertizeze pe ceilalti. Dar, uneori ne speriem de lucruri pe care doar ni le imaginam, lucruri de care nu ar trebui sa ne temem sau lucruri care chiar nu exista. Trebuie sa invatam sa ne dam seama de ce trebuie cu adevarat sa ne fie frica si de ce nu. 

Am analizat apoi impreuna cu copiii toate cele intamplate si toti au fost de acord ca nu trebuie sa ne incredem mereu in ce spun ceilalti, cel mai intelept e sa cercetam singuri, sa vedem daca acestia au dreptate sau nu. Am vorbit apoi despre situatii in care ar trebui sa ne fie frica si cum copiii nu prea stiau astfel de situatii (cu totii sunt curajosi 😉 ) le-am explicat ca frica face parte din noi si uneori ne scapa din situatii periculoase: daca stam in mijlocul unei strazi frica este cea care ne salveaza sa nu fim calcati de masini. Insa uneori ne este frica de lucruri care nu ne pun in pericol si atunci trebuie sa ne gandim o secunda daca chiar e ceva de care sa ne temem sau nu. Inainte sa ne speriem si sa o luam la fuga, mai bine cercetam, fiindca un om curjos nu e cel care nu se teme de nimic, ci acela care isi invinge frica.

Am ilustrat apoi povestea pe o coala mare lipita pe perete…

…apoi copiii au facut propria scena cu animalele stand in jurul lacului in care a cazut stanca.

Surpriza dulce a fost in iepurasi albi si pufosi 🙂

3 păreri la “Cerceteaza tu insuti

  1. Pingback: Colectia de duminica | Prichindeii

  2. Pingback: Testoasa Tess | doua fete cucuiete

  3. Pingback: Alerta la Zoo! | doua fete cucuiete

Lasă un răspuns

