Esti pretios

Vineri la atelierul de lectura am citit o carte deosebita (cum este de altfel toata colectia), o carte ce ne da de gandit si care cu ajutorul unei povesti ne da o lectie de viata. Copiii asimileaza excelent mesajul unor astfel de carti si sunt mult mai receptivi si mai deschisi cand vorbesc despre un personaj decat atunci cand le dai sfaturi in mod direct sau cand ii pui sa exprime  ceea ce simt. Cum va spuneam, cartea despre care am vorbit se numeste Esti pretios de Max Lucado si am facut cunostinta cu omuletii de lemn din Wemmik care erau foarte preocupati sa eticheteze pe toata lumea: ” Fiecare omulet avea o cutiuta plina cu stelute aurii si o cutiuta pline cu buline negre…. Omuletii draguti, din lemn lustruit si frumos vopsiti, intotdeauna primeau stelute, dar aceia din lemn necizelat, cu vopseaua sarita, nu  primeau decat buline. Tot stelute primeau si cei talentati.” 

Pancinello era unul dintre omuletii care nu era nici frumos si nici talentat, asa ca era plin de buline. Ajunsese sa aiba asa de multe buline incat ii era teama sa mai iasa pe strada, ii era frica sa nu faca vreo greala pentru a primi o noua bulina, nu mai avea incredere in el si a ajuns chiar sa creada ca nu e bun de nimic.

Intr-o zi s-a intalnit cu Lucia o fata care nu avea nici buline si nici stelute si chiar daca ceilalti incercau sa-i lipeasca buline sau stelute, acestea cadeau imediat. Pancinello a vrut sa stie care e secretul ei si a aflat ca ea merge in fiecare zi sa vorbeasca cu Eli, creatorul omuletilor. L-a sfatuit si pe Pancinello sa mearga la el, dar lui ii era frica sa nu deranjeze, ii era rusine cu atatea buline cate avea lipite pe el, insa si-a facut curaj in cele din urma si a mers la Eli. Acesta l-a primit cu multa caldura si cand Pancinello a inceput sa se scuze si sa se justifice pentru bulinele pe care le-a primit, Eli i-a spus cu blandete ca pentru el nu conteaza ce spun ceilalti. „Conteaza doar ceea ce gandesc eu. Iar eu cred ca esti o persoana tare deosebita… Fiindca esti al meu, de aceea insemni foarte mult pentru mine!…. Etichetele se lipesc de tine doar daca le lasi.” Pancinello s-a gandit bine la ceea ce i-a spus Eli si a inceput sa aiba incredere in el, iar in momentul acela o bulina cazu de pe el.

Am vorbit mult cu copiii despre poreclele pe care le putem primi si care ne mahnesc , insa analizand povestea lui Pancinello au inteles ca sunt speciali, ca parintii lor ii iubesc indiferent de talentele pe care le au sau nu le au si ca nu trebuie sa puna la suflet rautatile  pe care uneori le pot primi de la cei din jur. Am vorbit despre ce inseamna sa fii talentat si fiecare si-a dat seama ca este priceput la cate ceva, asa ca nu trebuie sa se simta mai putin imporatnti daca nu au aceleasi preocupari ca toti copiii. Parintii trebuie sa-i asigure mereu ca-i iubesc indiferent de bulinele sau stelutele pe care le primesc, astfel se vor simti in siguranta si vor avea incredere in ei.

Inspirata de activitatile pe care le-a facut Coca, am jucat si noi cateva jocuri cu buline si stelute (o prezentare minunata a cartii gasitit si la Camelia). I-am rugat pe copii ca in gluma sa-i critice pe ceilalti (fara sa ne legam de aspecte fizice), asa fiecare spunea despre celelalt ca nu-si face bine curatenie in camera, sau ca nu poate sari coarda ori ca nu se descurca prea bine la cantat si astfel cu totii au primit o multime de buline. Pentru a primi stelute trebuia sa mearga pe un snur ducand o bila intr-o ligurita si cel care reusea sa pastrze bila in lingurita primea o steluta.

Ca bulinele sa cada, trebui sa spuneam lucururi frumoase unul despre altul asa ca ma-m bucurat cand cu totii s-au laudat pentru tot felul de lucururi :).

Le-am dat apoi copiilor cate o clementina si i-am rugat sa faca pe ea un semn cu carioca si sa o anlizeze cu atentie.

Au pus apoi clementinele una langa cealalta si i-am rugat sa o aleaga fiecare pe a lui, cu totii recunoscandu-si creatiile. Am subliniat astfel faputl ca suntem diferiti, ca Dumnezeu ne pretuieste pe fiecare in parte, ca suntem speciali.

Le-am spus ca desi palmele oamenilor sunt asemenatoare, fiecare are amprenta unica , diferita de a celorlalti, asa ca la partea practica am facut omuleti folosindu-ne de amprentele palmelor.

O părere la “Esti pretios

  1. Iubesc aceasta carte! Am citit-o si eu copiilor si elevilor mei.
    Este o poveste potrivita si pentru cei mici si pentru cei mari.
    Felicitari pentru alegerea facuta!
    Ella

Lasă un răspuns

