Copiii sunt din Rai

Cand Elena mi-a facut „surpriza” la serbare si a plans incontinuu, m-am panicat putin si am tot cautat cai de a rezolva situatia, de a intelege ce se intampla si de ce se poarta asa. La recomandarea Adelei am cumparat cartea „Copiii vin din Rai” de John Gray si pot sa spun sa m-am mai luminat, am gasit raspunsuri la unele intrebari si am aflat metode pozitive pentru cresterea copiilor. Iata care sunt cele 5 mesaje ale educatiei pozitive:

1. E normal sa fii altfel decat ceilalti.

2. E normal sa faci greseli.

3. E normal sa-ti exprimi emotiile negative.

4. E normal sa vrei mai mult.

5. E normal sa spui nu, dar nu uita ca mama si tata sunt sefii.

De cand am citit cartea incerc sa aplic aceste metode si mi se par eficiente. De exemplu ma abtin sa mai dau pedepse. In locul lor sunt preferate recompensele si atunci cand copiii se opun, in loc sa-i amenintam cu pedeapsa pentru a obtine controlul, putem redobandi cooperarea cu ajutorul recompenselor. Iar secretul oferirii lor este sa acordam atentie lucurilor pe care copiii si le doresc cel mai mult si sa le folosim drept recompensa. (cateva exemple de recompense: Daca ma ajuti sa strangem jucariile acum, vom avea timp sa jucam un joc; Daca ma ajuti sa facem curat acum, putem merge la cumparaturi).

De asemenea am invatat cum sa-mi afirm autoritatea, cum sa ii dau comenzi pozitive, incerc sa nu mai tin predici si pe cat posibil vreau sa respect pasii sugerati pentru a-l face pe copil sa coopereze:

1. Intrebati (nu ordonati) : Vrei sa inchizi televizorul te rog?

2. Ascultati si sprijiniti (nu tineti predici): Inteleg ca nu vrei decat sa te uiti la film si nu vrei sa-ti faci temele, dar vreau sa inchizi televizorul.

3. Recompensati (nu pedepsiti) : Daca inchizi televizorul, atunci maine mergem sa luam o caseta video.

4. Comandati (nu dati explicatii si nu va suparati) : Vreau sa inchizi televizorul acum.

Daca nici dupa aceasta etapa nu obtineti cooperarea, trebuie sa apelati la o pauza.

5. Dati o pauza.

Pot sa spun ca aceasta carte m-a facut sa reflectez  la felul in care ar trebui sa reactionez cand copilul greseste, imi place ca are raspunsuri la o multime de probleme cu care m-am intalnit si incerc sa fiu mai calma, mai rationala (nu-mi iese intotdeauna, dar ma straduiesc).

10 păreri la “Copiii sunt din Rai

  1. Valentina,ma bucur ca ti-a placut cartea!Si eu am aplicat multe chestii din ea si m-a ajutat destul de mult.Si imi place faza cum se recompenseaza copiii; nu trebuie sa fie ceva material !Mult spor si mult succes!

  2. John Gray nu e ala care a scris „Barbatii sunt de pe Marte, femeile sunt de pe Venus”? plictisitoare carte, m-am chinuit de 2 ori sa o termin.

    nu sunt de acord cu „nu uita ca mama si tata sunt sefii”.

    desi recompensele sunt opusul pedepselor, eu cred ca si de ele putem sa ne lipsim.

    am citit chiar de curand ca nu se recomanda folosirea cuvantului „daca”. parintii trebuie sa incerce sa evite cat mai mult sa puna conditii copilului. cum ar fi: „daca faci curat in camera, mergem la plimbare”. „daca” trebuie inlocuit cu „dupa ce” sau altele de genul. adica: „dupa ce faci curat in camera, mergem la plimbare”.

    personal, prefer sa spun „acum facem asta, stiu ca nu-ti place [ori nu vrei] dar trebuie sa… nu stiu ce” si „hai sa facem curat, sa strangem masa s.a.m.d.”, ideea fiind sa lucram impreuna, sa facem acel lucru impreuna, chiar daca il las mai mult pe copil sa termine acea treaba.

    iar cand nimic nu functioneaza, n-are rost sa insistam. pana la urma, nici adultii nu fac mereu ceea ce trebuie.

    • Da, despre acelasi autor este vorba. N-am citit cartea despre care spui, dar aceasta mie chiar mi-a placut. Chestiunea cu „parintii sunt sefií”sa stii ca nu-i asa transanta, adica ideea nu e ca parintii ordona si copiii trebuie sa execute fara sa comenteze, chiar dimpotriva. Copiii au libertatea de a se impotrivi, insa au nevoie ca parintii sa detina controlul, pana la o anumita varsta copiii isi asuma responsabilitatea tuturor lucrurilor care se intampla cu ei sau in jurul lor, iar daca parintii nu le dau clar de inteles ca se afla sub controlul lor automat acestia isi vor asuma o responsabilitatea prea mare. Cel putin eu asa am inteles, si mi se pare corect.
      Despre folosirea cuvantului „daca” citisem si eu la Irina Petrea si intr-adevar cred ca asa ar trebui facut, sa inlocuim acest „daca”cu „dupa ce” sau „cand”.
      Si eu cred ca un copil coopereaza mai mult daca ii spui: „Vrei sa strangem jucariile? Hai s-o facem impreuna.”

  3. cred ca in educatie nu e bine sa folosim prea des formula „nu ai voie”, „nu e bine”, „nu face”….
    atitudinea parintelui/mediului inconjurator se reflecta si asupra comportamentului celor mici
    am observat,de ex, faptul ca Daria venea foarte nervoasa de la gradi’ si , cu putina rabdare, am descoperit ca totul era ca urmare a nervozitatii educaoarei care se rastea la copii si ii certa din orice, nimic nu o multumea
    nu am cum sa o schimb pe educatoare (este inutila discutia cu ea pentru ca am incercat deja) asa ca am optat prin a-i oferi acasa un mediu calm, de joaca in familie astfel incat sa isi schimbe atitudinea (incepuse sa-l imbraceasca pe Andrei) si sa inteleaga ce si cand greseste
    din experienta cu cei doi copii, pot spune ca de multe ori e nevoie sa le „spunem” ce sa faca – nu poti sa ii „momesti” in orice moment ca sa faca ceva, dar uneori functioneaza si metoda asta 😉
    la noi sunt reguli care trebuie urmate in ce priveste orele de masa, strangerea jucariilor de catre proprietarii lor :D, dar in rest ii las sa se joace cum vor atata vreme cat nu se ranesc si nu-i ranesc pe altii
    legat de ideea cu inchiderea tv, nu am procedat asa si am introdus acest lucru in ritualul de dinainte de a merge la culcare/iesi afara – la pranz, asta e treaba lui Andrei, seara este a Dariei; de asemenea, la pranz Andrei o conduce pe Daria la ea in camera, seara invers….sunt asa concentrati pe chestia asta (fiecare vrea sa fie sef si abia asteapta sa-i vina randul) incat uita sa protesteze ca nu vor sa mearga la culcare 😉

    • Intr-adevar e bine sa avem o atitudine pozitiva si sa nu ne folosim de formulari negative pentru a le cere copiilor sa faca ceva. De exemplu daca iti spune cineva sa NU te gandesti la culoarea albrastru, fix aceasta iti vine in minte, asa se intampla si cu copiii cand le spui sa nu alerge. 🙂
      Nici nu e recomdata sa folosim recompense de fiecare data, dar decat sa-i spun copilului „daca nu esti cuminte nu mai mergi in parc”, mai bine folosesc parcul ca pe o recompensa si nu ca o pedeapsa.
      Imi place si mie ideea de ritual si incercam si noi sa avem un ritual inainte de somn.

      • ceva similar fac si eu: daca dormi, ai voie sa…./primesti….
        dar incerc sa nu exagerez pentru ca a fost o perioada cand faceau ceva doar daca primeau altceva in schimb 😀
        ritualul il avem de cand era Daria mica si l-am adaptat in functie de varsta lor, dar si de necesitatile lor, de locul unde ne aflam (daca suntem in vacanta) – mi se pare foarte practic!
        am citit mai demult o carte in care se explica un lucru: copiii au nevoie de stabilitate emotionala/psihica si, oricat de urat pare pentru unii adulti, un ritual de culcare/mancat/plimbare are darul de a le darui liniste si calm pentru ca stiu ce urmeaza
        nu pot zice ca am avut probleme cu ei cand a fost vorba sa facem una sau alta tocmai pentru ca stiu singuri ce urmeaza: de multe ori,ma fac ca uit si ii observ ce fac 😀
        sa stii ca incep singuri sa faca pas cu pas totul…
        cand raman cu bunicii (desi cunosc ritualul), nu il respecta ceea ce duce la certuri, oboseala, surescitare si nervi de toate partile
        ii fac de cap ca orice nazdravani rasfatati (uneori exgereaza!), dar stiu cand depasasesc limita 😉

Lasă un răspuns

